Tag Archives: nik aziz

Kelantan: Nik Aziz, Ariffahmi Gate & Bola Sepak

Nik Aziz

1. 18 tahun Nik Aziz jadi Menteri Besar Kelantan, sepanjang aku hidup, hanya Nik Aziz yang jadi Menteri Besar negeri kelahiran aku.

2. Dalam ramai-ramai ahli politik Malaysia yang memegang kuasa lebih daripada 15 tahun adalah Tun Dr Mahathir, Samy Vellu, dan Tan Sri Abdul Taib Mahmud. Dua sudah berhenti, dua lagi belum.

3. Perlu rasanya diberi peluang kepada orang lain. Makin lama makin rosak imej baik Nik Aziz. Bukan kerana tuan punya badan itu sendiri, tetapi orang-orang disekelilingnya. Termasuklah juga lelaki yang puteri Nik Aziz panggil suami.

4. Setelah lama memerintah, ada juga yang telah terlebih mengangkat Nik Aziz ini. Sehinggakan apabila Nik Aziz ini tersilap, pantang ditegur pantang dikritik. Yang melucukan, bukan Nik Aziz yang tak mahu terima teguran, tetapi manusia-manusia yang ingin menumpang pengaruh Tok Guru, seperti Anwar Ibrahim dan lain-lain.

5. Orang pertama yang perlu ditegur apabila melakukan kesilapan adalah golongan ulama’. Apatah lagi jika ulama’ itu seorang pemimpin kerajaan. Ayat-ayat seperti ‘jangan sentuh Nik Aziz’, ‘Andai saya kata MARA!’ dan sebagainya tak perlulah dilaung-laungkan. Kita tahu Nik Aziz telah melakukan kesilapan, iaitu dengan melantik menantu beliau sendiri memegang jawatan paling tinggi dalam sebuah syarikat berkaitan kerajaan negeri.

6. Orang-orang PAS dulu panggil perangai ni NEPOTISME semasa menghentam Mahathir dahulu.

Ariffahmi Gate

1. Pendedahan berani Syed Azidi ‘Kickdefella’ membuka pekung yang sudah lama menutup bau busuk dada-dada sesetengah makhluk yang berselindung disebalik jubah dan minyak atar. Berbotol-botol minyak atar pun sudah tidak mampu nak menutup bau busuk itu.

2. Rakyat disuap dengan berita Kelantan adalah negeri yang bersih rasuah, korupsi dan salahguna kuasa. Namun, peristiwa pemecatan Kickdefella menandakan bermulanya pembongkaran satu demi satu salahlaku yang selama ini tersembunyi.

3. Ahli keluarga Nik Aziz berdiri dibelakang Ariffahmi, memang itu pun yang dijangkakan. Lumrah hidup berkeluarga, yang salah pada mata mereka semestinya orang diluar rumah.

4. Yang menarik dalam kontroversi ini adalah campurtangan exco tertentu yang dikatakan ingin menggantikan tempat Nik Aziz sebagai Menteri Besar. Siapa dia Exco itu, tanya Nik Amalina, puteri Tok Guru.

5. Menyedihkan, di tahun-tahun akhir Nik Aziz sebagai MB, imej beliau tercalar, rasa hormat mungkin sudah berkurangan, hanya kerana Nik Aziz tidak tahu dari segi moral salah melantik menantu ke jawatan yang bertaraf¬† ‘Datuk Bandar’. Namun, kenaifan bukan alasan, dalam politik ini peluang buat lawan.

6. Akan ada episod seterusnya, akan ada kontroversi baru. Jika Ariffahmi meletakkan jawatan hari ini pun, saya harap pembongkaran-pembongkaran ini tidak akan berhenti. Kepada yang berhati busuk, tetapi gemar mandi minyak atar tu, lambat laun akan terkantoi juga dan boleh la kita sama-sama campak dalam ‘air char’.

Bola Sepak

1. Pengurusan baru terbukti berjaya bawa nafas baru buat pasukan bolasepak Kelantan. Tan Sri Annuar Musa yang sudah tidak ada apa-apa jawatan dalam kerajaan negeri membuktikan beliau boleh mengurus pasukan bola sepak dengan baik. Urus negeri? Allah sahaja yang tahu.

2. Dulu ada satu kes penjaga gol, Halim Napi, sepak pemain lawan. Haramkan terus Halim Napi daripada pijak rumput Stadium Sultan Mohammad V tu. Budaya bolasepak itu sudah lama patut ditinggalkan. Bawa budaya baru, orang puteh kata ‘sportmanship’, menang macam ‘gentleman’, kalah pun mesti ‘gentleman’

3. Sayang sekali penyokong tenggelam dalam emosi yang melampau, macam Skinhead seronok dibuai lagu dendangan ACAB. Banyak perkara-perkara baik penyokong Kelantan yang patut ditonjolkan, bukannya amarah dan kependekan akal sehinggakan sanggup membakar kerusi dan memusnahkan harta benda. Tak kena langsung dengan title rakyat negeri Serambi Mekah.

4. Musim baru, pemain baru, azam baru, budaya pun kena baru. Harap dapat kita hidupkan suasana EPL dalam Liga Super. Apabila ‘match day’ kita akan tengok seluruh Kelantan lumpuh. Lumpuh sebab semua pun pergi ke Stadium.

Kelantan

1. Kelantan bukan hanya berkenaan Tok Guru, Ariffahmi dan Bolasepak. Kelantan perlu dijadikan pusat ekonomi rantau Timur.

2. Perancangan-perancangan Kerajaan Negeri bukan hanya untuk tontonan orang-orang terdekat sahaja sebaliknya perlu diumumkan kepada semua dan melibatkan semua.

3. Apa sektor yang boleh Kelantan banggakan, apa hasil utama pertanian negeri ini? Apa industri pembuatan utama Kelantan? Sektor pendidikan pula, adakah kita sudah mantap? Kemana arah kerajaan negeri selepas ini. Mungkin sama sahaja jika Menteri Besar pun sama.

4. With all due respect to Tok Guru, I think the time has come. Kelantan pun perlukan perubahan, perlukan ‘change’. Ada Obama Kelate yang sanggup?

Advertisements

Kolum Ringkas: Macam-macam

Ulasan ringkas berita-berita terkini dipetik daripada Malaysiakini.

1. ‘Seks & duit’: 2 exco Perak dicekup BPR

Perkembangan ini mungkin akan membuka mata dan minda sesetengah pihak. Apa-apa sahaja yang berkaitan dengan amalan rasuah atau salahguna kuasa hendaklah diambil tindakan sekiranya siasatan menunjukkan terdapat bukti yang kukuh kesalahan tersebut berlaku. Selari dengan langkah kerajaan untuk menjadikan BPR sebagai sebuah suruhanjaya, kecekapan dan keberanian BPR dituntut dalam menyelongkar dan mengheret mana-mana pelaku rasuah ke muka pengadilan.

Respon daripada pengerusi DAP Perak menarik perhatian saya;

“Kami mengesyaki yang mereka telah dianiaya. Jadi, bagaimana perkhidmatan mereka hendak digantung?” – Ngeh Koo Ham

Kenapa pula Yahya Sahri digantung terus daripada tugas setelah siasatan BPR dilakukan keatas beliau? Untuk rekod, Yahya Sahri merupakan pegawai kanan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. Bukannya bentuk tindakan yang menjadi persoalan sebaliknya konsistensi PR dalam menangani isu-isu sebegini, saya melihat mungkin keadilan dinafikan kepada Yahya dalam konteks kes terbaru ini.

2. Semoga cepat sembuh Nik Aziz, dan Musa Hassan

Dalam artikel terdahulu, saya ada menyentuh mengenai perihal hubungan penyakit jantung dan ahli politik, tidak terkecuali musryidul am PAS, Nik Aziz Nik Mat.

Mentri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat has been admitted to the Perdana Specialist Hospital here for exhaustion

Bezanya kali ini, ianya juga melibatkan seorang pegawai tertinggi polis, Tan Sri Musa Hassan yang baru sahaja menjalani pembedahan pintasan jantung dua hari yang lalu.

Apapun, terdapat cakap-cakap yang mengatakan Musa Hassan nazak akibat bala daripada sumpah saiful bukhari. Jika betul, apa kaitannya pula dengan Nik Aziz. Bagi saya, ini semua cakap-cakap nakal daripada pihak yang seronok dan gembira melihat masyarakat bertelagah dek kerana fitnah dan sangkaan jahat mereka.

Kepada mereka berdua, didoakan agar cepat sembuh.

3. Sumpah Saiful

Ulama, ahli politik, ahli akademik, masyarakat umum berbeza pendapat mengenai perkara ini. Ianya dapat dilihat dari sudut luaran iaitu teknikal lafaz sumpah itu dibuat, ataupun isi kandungan sumpah tersebut. Banyak perbincangan saya lihat menyentuh sudut luaran sumpah tersebut, antaranya perlu atau tidak al-Quran dibawa bersama, adakah menggunakan masjid bida’ah, dan ada juga yang mempertikaikan kenapa pegang al-Quran dengan tangan kiri.

Jika saiful bersumpah dengan apa cara sekalipun, adakah ianya akan mengubah maksud apa yang dilafazkan ketika sumpah itu? Jika ingin dilihat daripada syariat Islam, ada yang kata saiful mengikut lunas-lunas yang ditetapkan syariat, ada juga yang tidak bersetuju. Maka, eloklah jika kita lihat terus kepada isi (substance) lafaz sumpah laknat itu.

Saya risau jika sumpah laknat ini jadi mainan seperti Statutory Declarations yang boleh dibuat dan ditarik balik dengan sesuka hati. Sumpah ini bukan sebarang sumpah, ianya adalah sumpah dengan menyebut nama Allah dan bersumpah dengan nama-Nya. Apakah yang mendorong lafaz sumpah ini dilakukan? Kenapa saiful begitu berani? Sumpah bukan mainan..

4. Bendera terbalik

PM kata satu perbuatan yang kurang ajar, saya kata ianya adalah satu perbuatan yang kurang sopan, membelakangkan kedaulatan negara dan terlalu emosional sehingga mengetepikan rasa hormat kepada Jalur Gemilang, lambang kegagahan dan kesucian Malaysia. Jika ingin selamatkan Malaysia, kibarlah jalur gemilang secara betul, menunjukkan patriotisme kita yang tiada tolok bandingnya.

Duduk semeja

Dipetik daripada rancangan hujah di saluran tv9 (www.tv9.com.my)

Bahagian pertama – klik disini

Bahagian kedua – klik disini

Bahagian ketiga – klik disini

Sebenarnya dalam tidak sedar kita sudah hampir 4 bulan dipukul badai politik tanahair yang ternyata mengakibatkan pergolakan situasi politik yang belum nampak lagi tanda-tanda badai tersebut akan surut. Umpama banjir besar yang melanda, hari pertama anak-anak riang bermandi-manda, bermain rakit yang diperbuat daripada batang pisang, tidak kurang juga ada yang mengambil kesempatan menangkap ikan yang terlepas daripada sangkar-sangkar ternakan ikan berdekatan.

Walau bagaimanapun jika banjir tidak surut-surut selepas beberapa minggu, kita mungkin sudah merasa sedikit gelisah, perabot-perabot kayu di dalam rumah membengkak dan melapuk, permaidani mula berbau busuk dan aktiviti harian terganggu. Lebih lama lagi bencana ini berlarutan, akan tibalah bencana susulan iaitu wabak penyakit dan kelumpuhan sistem sosioekonomi yang saya percaya sudah mula menampakkan kebenarannya didalam krisis berpanjangan politik Malaysia pasca pilihanraya umum ke-12.

Persoalannya, sampai bilakah kita sanggup mengharungi air bah, serta sanggupkah kita menghadapi wabak penyakit serta kegawatan sosioekonomi yang sudah pasti menanti disepanjang bencana politik yang kita sedang hadapi.

Finally, Karpal shows that he’s a reasonable man

Sabah kekal dalam BN – Karpal

KUALA LUMPUR 1 Jun – Pengerusi DAP, Karpal Singh yakin ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) Sabah akan kekal dalam parti itu walaupun mereka terus-terusan ‘diumpan’ oleh pembangkang untuk melompat parti.

Menurut beliau, cita-cita Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk ‘menawan’ Sabah menjelang 16 September ini sekadar angan-angan.

Katanya, BN sedang giat menangani isu lompat parti sehingga ke peringkat akar umbi.

”Setakat ini, saya lihat Anwar sangat yakin. Adakah anda percaya cita-citanya akan tercapai?

”Secara ikhlas, saya tidak percaya ia akan berlaku. Sekarang BN memberikan mereka (ahli Parlimen) apa-apa yang diminta,” jelasnya.

Karpal berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan buku Tiada Niat Untuk Membunuh di sini hari ini.

Buku itu ditulis oleh peguam T. Vijayandran yang didorong pengalaman beliau membela seorang pembantu rumah warga asing yang dijatuhkan hukuman gantung sampai mati kerana didakwa membunuh majikannya.

Karpal berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah berkunjung ke Sabah dan memberikan ‘manisan’ kepada ahli-ahli politik negeri itu.

Katanya, manisan yang dimaksudkan itu ialah 13 inisiatif sebagai ‘hadiah’ daripada Kerajaan Persekutuan kepada rakyat Sabah berikutan sumbangan besar negeri itu kepada BN pada Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.

Antara inisiatif itu termasuk memansuhkan serta-merta Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah selain pelantikan anak Sabah menjawat jawatan penting di universiti dan dalam kerajaan.

”Buat pertama kali di Parlimen, Speaker datang dari Sabah. Kedua-dua timbalan speaker juga datang dari Sabah dan Sarawak,” katanya.

Dalam pada itu Karpal menegaskan, secara peribadi beliau tidak menerima dan menyetujui amalan lompat parti.

Jelasnya, tindakan lompat parti adalah perbuatan mengkhianati parti sendiri.

”Mereka yang mengkhianati rakyat sepatutnya tidak diberikan sebarang status,” katanya.

– Dipetik daripada Utusan Malaysia

RRR: Now Karpal questioned the possibility of BN MPs crossovers, with a strong remark saying that such action is a treason to the party and those who cross overs is betraying the people and not fit to be given any status (position in the administration). This statement coming from a leader from DAP is somehow unexpected for me especially after a few remarks by Karpal on Perak ruler, and the Islamic state agenda by PAS. Ironically, PAS mursyidul, Nik Aziz made a political u-turn on his statement condemning cross over action, just to issue another statement supporting such action few days after that.

It should be made clear that crossing overs of MPs with federal government at stake is and must not be made legal. It is ethically highly questionable to start with. Malaysian is reasonable, MPs chosen by the people is also a reasonable man/woman. For quite a while, i believe that Anwar Ibrahim managed to fish more than 30 MPs to join PR. But I’ve made my stand that the federal government must not be toppled by such ‘trickery’. Changing of government is not as easy as Anwar Ibrahim might think. Given that he was once acting Prime Minister of Malaysia, I guess he is much well versed with the practice of good governance and I suggest should he can not take his eyes off the PM’s seat, try to claim the seat in the 13th General Election.

DAP indirectly through the voice of the Lion of DAP, Karpal is saying that crossover is unethical and morally unacceptable, will Anwar Ibrahim proceed with the plan? Or is there such a plan? What Muhammad Sabu says when he was in Dublin might be true, DAP will be the first to ditch Pakatan Rakyat and PAS will follow suit, as soon as MPs start to cross over from BN to PR. In this sense, I think PAS and DAP is old enough to have a strong and sturdy principle which is not going to be shadowed by the likeliness of being offered a deputy prime minister posts for each party, that is IF Azmin Ali allowed Anwar Ibrahim to do so!

My dear friends, observe closely the political updates in our country at least for the rest of the year 2008. We are blessed to live in this interesting time. This is the time where we are at the highest awareness regarding our country’s politic and we should learn as much as we could so that when the times come, we will not repeat the same mistakes as what the current people in power – be it from government or oppositions – did. And most of all, we should bring along with us a new approach to Malaysia’s political landscape that is to put policies first rather than individuals reputation or publicity. What we care most is the fate of our country and not one individual’s dream of becoming the next Prime Minister of Malaysia.

If DAP disagreed, PAS in a way disagreed too, hence what will PR be without both parties. Will PKR realizes that they are nobody without DAP and PAS. They might now think that they are not the champion between the three of them. To be honest, DAP is in fact winning in placing their agenda up in front to the rakyat’s attention, PAS is silenced in Perak, Selangor, and Penang. Kedah will be just like Kelantan. And PKR will care more on hijacking the BN MPs. While DAP is carrying on with their so-far-so-good performance in Penang without having to sacrifice their original political agenda. (Note: PAS can’t fight for Islamic state agenda in PR, and PKR’s agendas remain unclear to me, so not much impact on PR’s agenda)

I reiterate Muhammad Sabu’s word, “Pakatan ini longgar”….