Tag Archives: Ariffahmi

Kelantan: Nik Aziz, Ariffahmi Gate & Bola Sepak

Nik Aziz

1. 18 tahun Nik Aziz jadi Menteri Besar Kelantan, sepanjang aku hidup, hanya Nik Aziz yang jadi Menteri Besar negeri kelahiran aku.

2. Dalam ramai-ramai ahli politik Malaysia yang memegang kuasa lebih daripada 15 tahun adalah Tun Dr Mahathir, Samy Vellu, dan Tan Sri Abdul Taib Mahmud. Dua sudah berhenti, dua lagi belum.

3. Perlu rasanya diberi peluang kepada orang lain. Makin lama makin rosak imej baik Nik Aziz. Bukan kerana tuan punya badan itu sendiri, tetapi orang-orang disekelilingnya. Termasuklah juga lelaki yang puteri Nik Aziz panggil suami.

4. Setelah lama memerintah, ada juga yang telah terlebih mengangkat Nik Aziz ini. Sehinggakan apabila Nik Aziz ini tersilap, pantang ditegur pantang dikritik. Yang melucukan, bukan Nik Aziz yang tak mahu terima teguran, tetapi manusia-manusia yang ingin menumpang pengaruh Tok Guru, seperti Anwar Ibrahim dan lain-lain.

5. Orang pertama yang perlu ditegur apabila melakukan kesilapan adalah golongan ulama’. Apatah lagi jika ulama’ itu seorang pemimpin kerajaan. Ayat-ayat seperti ‘jangan sentuh Nik Aziz’, ‘Andai saya kata MARA!’ dan sebagainya tak perlulah dilaung-laungkan. Kita tahu Nik Aziz telah melakukan kesilapan, iaitu dengan melantik menantu beliau sendiri memegang jawatan paling tinggi dalam sebuah syarikat berkaitan kerajaan negeri.

6. Orang-orang PAS dulu panggil perangai ni NEPOTISME semasa menghentam Mahathir dahulu.

Ariffahmi Gate

1. Pendedahan berani Syed Azidi ‘Kickdefella’ membuka pekung yang sudah lama menutup bau busuk dada-dada sesetengah makhluk yang berselindung disebalik jubah dan minyak atar. Berbotol-botol minyak atar pun sudah tidak mampu nak menutup bau busuk itu.

2. Rakyat disuap dengan berita Kelantan adalah negeri yang bersih rasuah, korupsi dan salahguna kuasa. Namun, peristiwa pemecatan Kickdefella menandakan bermulanya pembongkaran satu demi satu salahlaku yang selama ini tersembunyi.

3. Ahli keluarga Nik Aziz berdiri dibelakang Ariffahmi, memang itu pun yang dijangkakan. Lumrah hidup berkeluarga, yang salah pada mata mereka semestinya orang diluar rumah.

4. Yang menarik dalam kontroversi ini adalah campurtangan exco tertentu yang dikatakan ingin menggantikan tempat Nik Aziz sebagai Menteri Besar. Siapa dia Exco itu, tanya Nik Amalina, puteri Tok Guru.

5. Menyedihkan, di tahun-tahun akhir Nik Aziz sebagai MB, imej beliau tercalar, rasa hormat mungkin sudah berkurangan, hanya kerana Nik Aziz tidak tahu dari segi moral salah melantik menantu ke jawatan yang bertaraf¬† ‘Datuk Bandar’. Namun, kenaifan bukan alasan, dalam politik ini peluang buat lawan.

6. Akan ada episod seterusnya, akan ada kontroversi baru. Jika Ariffahmi meletakkan jawatan hari ini pun, saya harap pembongkaran-pembongkaran ini tidak akan berhenti. Kepada yang berhati busuk, tetapi gemar mandi minyak atar tu, lambat laun akan terkantoi juga dan boleh la kita sama-sama campak dalam ‘air char’.

Bola Sepak

1. Pengurusan baru terbukti berjaya bawa nafas baru buat pasukan bolasepak Kelantan. Tan Sri Annuar Musa yang sudah tidak ada apa-apa jawatan dalam kerajaan negeri membuktikan beliau boleh mengurus pasukan bola sepak dengan baik. Urus negeri? Allah sahaja yang tahu.

2. Dulu ada satu kes penjaga gol, Halim Napi, sepak pemain lawan. Haramkan terus Halim Napi daripada pijak rumput Stadium Sultan Mohammad V tu. Budaya bolasepak itu sudah lama patut ditinggalkan. Bawa budaya baru, orang puteh kata ‘sportmanship’, menang macam ‘gentleman’, kalah pun mesti ‘gentleman’

3. Sayang sekali penyokong tenggelam dalam emosi yang melampau, macam Skinhead seronok dibuai lagu dendangan ACAB. Banyak perkara-perkara baik penyokong Kelantan yang patut ditonjolkan, bukannya amarah dan kependekan akal sehinggakan sanggup membakar kerusi dan memusnahkan harta benda. Tak kena langsung dengan title rakyat negeri Serambi Mekah.

4. Musim baru, pemain baru, azam baru, budaya pun kena baru. Harap dapat kita hidupkan suasana EPL dalam Liga Super. Apabila ‘match day’ kita akan tengok seluruh Kelantan lumpuh. Lumpuh sebab semua pun pergi ke Stadium.

Kelantan

1. Kelantan bukan hanya berkenaan Tok Guru, Ariffahmi dan Bolasepak. Kelantan perlu dijadikan pusat ekonomi rantau Timur.

2. Perancangan-perancangan Kerajaan Negeri bukan hanya untuk tontonan orang-orang terdekat sahaja sebaliknya perlu diumumkan kepada semua dan melibatkan semua.

3. Apa sektor yang boleh Kelantan banggakan, apa hasil utama pertanian negeri ini? Apa industri pembuatan utama Kelantan? Sektor pendidikan pula, adakah kita sudah mantap? Kemana arah kerajaan negeri selepas ini. Mungkin sama sahaja jika Menteri Besar pun sama.

4. With all due respect to Tok Guru, I think the time has come. Kelantan pun perlukan perubahan, perlukan ‘change’. Ada Obama Kelate yang sanggup?