Category Archives: Uncategorized

Quick Post: PAS election 2011

My take on PAS muktamar and election 2011.

Again, PAS members have proven themselves to be the most disciplined and loyal to the party agendas. There were no shouts of ‘rasuah’, ‘tipu’ or ‘kronisme’ after the results were announced. Eventhough it takes them overnight to count the votes from 1000 plus delegates.

PAS has so much potential to be the leading Malay majority political party in Malaysia politics.

But why just 1000 plus delegates voting when UMNO and PKR are trying to introduce one member one vote system. 1000 plus delegates will not determine the future Prime Minister of Malaysia ( should PAS able to position itself to be the controlling most reliable political party in PR ). Don’t tell me PAS is immune against corruption, trust me they are afterall, human.

5 minutes write up, 3 minutes read and 2 minutes feedback

Advertisements

Cendol Pulut Tapai Stadium

Minggu lepas riuh seluruh Kota Bharu, ada perhimpunan mengangkat bakal Perdana Menteri baru untuk Malaysia. Ramai orang kata calon PM baru ni ada wibawa, ada gaya, segak pandai juga menyanyi. Sekali-sekali keluar juga bait-bait lagu Oh Azizah dia dendang belakang rostrum. Boleh tahan suara dia. Tapi kalau nak ukur merdu suara, baik ambil Siti Nurhaliza jadi PM. Itu pun kalau rakyat sedia PM dari kaum Hawa. Sekurang-kurangnya tak ada orang cuba nak palit reputasi dengan tuduhan sodomi.

Aku parking motor cabuk C50 Boon Siew betul-betul bawah pokok ceri Malaysia, tepi kandang Tenis. Memang macam kandang, tak terjaga. Dulu lagi teruk, masa aku belajar pukul bola tenis, kalau bola lepas pagar, masuk longkang memang kira langsai la. Longkang penuh najis, aku tak tipu, memang najis. Najis manusia to be exact. Macam tu la negeri Serambi Mekah, longkang Serambi Tinja. Kotor.

Ok, nostalgia.. nostalgia.. Berbalik kepada perhimpunan paling dinanti-nanti di KB ni, seminggu sebelum program ni, dah ada roadshow satu Kelantan, nak promosi. Memang ramai yang datang, ramai yang nak tengok dengan mata kepala sendiri bakal PM yang ‘labu betis bak bunting keladi’ ni. Yang tu bukan aku cakap, tapi ex-schoolmate dia yang cakap.

Dari luar dah dapat dengar gema orang bersorak, berteriak, bertempik. Ada juga tepuk tangan, tapi jarang-jarang pula dengar Takbir. Kalau dekat Putik, selang satu ayat, Takbir. Belakang tabir, si penceramah tu nafkah isteri pun tak kasi. Takbir je la.

Memang riuh KBTC yang baru siap tu, cantik juga bangunan tu. Kalau Bazar Tok Guru siap nanti, macam tu juga lah cantik nya gamaknya. Siapa kata KB tak membangun, KB maju cuma kotor je. Kalau tegur kata tak patriotik negeri, tapi aku tahu la negeri aku. Silap-silap kalau terlebih tegur, DPPWP suruh aku pergi tarbiyah, macam dia suruh anak-anak buah bakal PM tu sebelum angkat jadi calon P/raya.

Semakin dekat aku dengan pintu masuk KBTC tu, makin keliru fikiran aku. Yang aku dengar ni macam pernah ku dengar, tapi dimana ye? Aku lambatkan niat aku nak masuk, aku jalan-jalan tengok sekeliling. Meriah. Macam karnival konvokesyen USM. Perhatian aku tertumpu pada satu kelompok manusia yang mengeremuni seorang lelaki berusia 60an, segak, tegap dan lantang berceramah. Dalam hati aku perli, orang kat dalam sibuk ceramah politik, dia kat luar pun naik sheikh!.

Aku berjalan perlahan-lahan mendekati kerumunan manusia itu. Dari jauh nampak bayang kemerahan pada rambut lelaki yang petah berbahas itu. Suaranya macam pernah aku dengar, ala Senator Boy tu. Atau sebaliknya aku pun tak tahu. Siapa tiru siapa, itu bukan isu.

Ada lebih kurang 4 hingga 5 lapisan manusia buat bulatan, kalau ikut laporan Utusan, mungkin jumlahnya 40 orang, tapi kalau baca Malaysiakini dengan Harakah mahu cecah 4000. Aku kira-kira 100 ada la, itu pun tak pakai kalkulator. Leka semuanya mendengar, ada juga perwakilan yang tangkap lentok dengar ceramah lelaki ni. Lagi la aku tertanya-tanya, apa yang menarik sangat ni? Aku redah 4 lapisan manusia, sampai ke bulatan paling dalam, mengeluh panjang aku bila nampak apa yang tersusun atas tar, elok dilapik dengan kain velvet (bledu) merah.

Akar kayu!!!!!!!! Aku jerit penuh kesal dalam hati. Sia-sia aku redah bau ketiak, peluh masam hanya kerana akar kayu. Alang-alang dah bermandi peluh (peluh orang lain) aku dengar la juga, boleh pakai juga skil ceramah lelaki ni, boleh tarik perhatian orang ramai.

“Akarrrr kayu ni, akarrr asli tuan-tuan”, kata lelaki ni, dengan penekanan lebih pada huruf R. Aku catat pada buku 555 aku, aku tulis ‘sebutan R mesti gegarrrRRR’.

Dalam ramai-ramai yang kusyuk mendengar tu, ada seorang makhluk ni angkat tangan. Veteran Cina separuh abad, pakai baju pagoda, seluar pendek. Soalan dia mudah sahaja, dia tanya akar kayu ni ada buat kajian saintifik atau tidak?

Hampir semua terkejut daripada lamunan, seorang Cina yang sempoi melontarkan soalan yang sangat bernas. Ini lah beza mendengar dengan telinga, dan mendengar dengan minda. Yang pakai telinga, lena. Yang pakai minda, pandai.

Jawapan lelaki akar kayu ni paling aku respek, antara ya dan juga tidak. Tetapi ayat dia powerrrrrr..

“Bukti hasil uji kaji saintifik ada tuan-tuan, tetapi tiada sekarang, tiada di rumah saya, tiada dengan saya. Tetapi ada. Kita hanya tunggu mereka yang tak yakin dengan akarrr kayu saya ni buat laporan, baru kita keluarkan.”

Ada tapi tiada. Macam silap mata. Perlahan-lahan lelaki Cina tadi beredar meninggalkan kerumunan manusia tersebut. Aku pun macam dah boleh bau auta lelaki akar kayu ni. Aku pun mula ikut langkah apek separuh umur tadi. Sebelum aku cabut, sempat juga aku bau akar kayu tu, lantas aku membebel dalam hati, ‘patut la segak, tegap dan bertenaga lelaki tua ni, Tongkat Ali rupanya!’.

Alahai, terngiang-ngiang lagu Hai Obat yang P Ramlee nyanyi dalam filem Do Re Mi.

Aku bukan tak percaya akar kayu ada kesan homeopati, tapi kebanyakkan ubat herba ‘kelentong’ ni dicampur dengan steroid. 3-4 bulan makan, satu badan bengkak.

Berbalik kepada niat aku nak dengar bakal PM baru Malaysia berucap di KBTC. Aku melangkah laju sedikit, untuk mengelakkan diri daripada tersangkut di gerai-gerai kat depan pintu masuk tu. Berjaya juga aku masuk ke perkarangan pintu dewan. Kebetulan masa tu bakal PM baru Malaysia tengah berucap, dia tengah kritik kawan-kawan wakil rakyat yang dia pilih pakai tangan dia sendiri dulu, guna akai dia sendiri dulu, tapi sekarang dah tak kawan dengan dia dah. Ayat yang dia cakap ni membuatkan aku teringat kata-kata yang aku baru je dengar tadi.

“Kalau saya kata ada, bermakna ada… tetapi (bukti itu) tiada di rumah saya, tiada di pejabat saya, tiada dalam beg saya… tetapi ada,” di sahut tepukan gemuruh orang dalam dewan tu. Yang tak tepuk pun ada juga. Yang paling kuat tepuk tangan adalah orang yang betul-betul depan bakal PM baru Malaysia itu, dan yang di sekeliling beliau. Yang mana beliau boleh cam satu persatu. Lagi dipandang, lagi kuat tepukan, x sedar tapak tangan dah merah, kuku hampir tercabut.

Aku terus buat keputusan angkat kaki daripada dewan tu. Aku ingat kat luar je ada orang nak jual akar kayu, rupa-rupanya kat dalam pun sama. Ok lah, mungkin ‘benda’ ni bukan untuk aku kot.

Aku baru sahaja nak maafkan bakal PM baru Malaysia ini selepas dia tipu aku kaw-kaw 16 September dulu. Aku akan ingat tarikh tu, sebab hari tu hari Malaysia. Dengan persembahan yang ala penjual akar kayu ni, mungkin aku akan ambil lebih banyak masa untuk konsider. Kalau aku mahu.

Dalam kepala otak aku hanya ada satu benda sahaja yang boleh me’release’kan tension aku. Tak lain dan tak bukan, Cendol Pulut Tapai tepi kandang Tenis dekat Stadium Sultan Muhammad ke 4. Dengan teknik menyagat ais yang konservatif, tapai yang tak memabukkan, sirap dan cendol yang amat serasi, ternyata CPT kat sini adalah CPT terbaik pernah aku rasa.

Nota kaki: Cerita ni fiksyen yang ada sangkut paut dengan watak yang hidup dan juga yang mati.

Retorika Ketuanan Melayu

Ketuanan Melayu adalah suatu konsep yang wujud hanya untuk dimanfaatkan oleh dua golongan.

Golongan pertama adalah mereka yang ingin berselindung di sebalik konsep ‘ghaib’ tersebut untuk mengaut keuntungan. Memastikan Melayu sentiasa menjadi ‘Tuan’, agar senang untuk menjalankan agenda jahat mereka….

Golongan kedua pula adalah mereka yang sengaja menimbulkan konsep Ketuanan Melayu ini agar masyarakat akan melihat bahawa kerja orang Melayu hanya ingin menindas orang bukan Melayu. Tentu, jika mereka konsisten, bukan Melayu akan bersama mereka.

Ketuanan Melayu adalah satu konsep yang non-existent. Hanya sekadar retorik yang dicanangkan oleh kedua-dua kelompok politikawan ekstrim.

Seperkara sahaja, jika benar Ketuanan Melayu itu wujud saya fikir ramai orang bukan Melayu akan menolak tawaran kerakyatan pada peringkat awal kemerdekaan dulu.

Ok, kalau kita debatkan konsep Ketuanan Melayu ini, kita juga akan terjerumus kedalam ‘whirlpool’ yang sengaja direka oleh kedua-dua golongan yang saya sebut diatas itu. Kehangatan kita berdebat mengenai konsep yang ‘vague’ ini akan menyebabkan kita terus melupakan bahawa keperluan utama adalah memastikan Melayu lestari dan berdikari.

Mungkin itu juga hujah utama pengasas kemerdekaan negara untuk mendahulukan bangsa Melayu melalui dasar DEB, MARA dan sebagainya. Dengan harapan agar pada satu masa nanti, apabila padang sudah diratakan, pelari pecut Melayu mampu memiliki ‘spike’ jenama Nike, sama seperti pelari pecut bangsa Cina dan India, barulah pertandingan 100meter itu menjadi lebih adil, bukan?

Ketuanan Melayu, jika disebut berulang kali boleh menzahirkan satu imej segregasi sosial serta memberikan gambaran golongan yang kuat (Melayu) menindas yang lemah (bukan Melayu). Ini tidak benar, kerana yang perlu bantuan adalah Melayu yang diakui ketinggalan pada awal merdeka dahulu. Melayu amat lemah ketika itu. Jurang sosial ini terlalu luas sehinggakan memerlukan satu dasar yang pro-Melayu agar perbedaan sosioekonomi tidak begitu ketara.

Keperluan Melayu adalah untuk ‘sustain’ dan berdikari. Dan saya pasti pada Melayu sekarang sudah tidak seperti dulu. Bangsa ini sudah meningkat daripada majoriti berpendapatan rendah kepada berpendapatan sederhana. Tidak kurang juga yang berpendapatan mewah. Persoalan sekarang, bilakah masa yang sesuai utk menarik balik ‘tongkat’ yang diberikan ini?

Mungkin masanya sekarang, tetapi adakah ianya perlu dilakukan secara drastik?

Sama juga seperti narkoba, jika digunakan dalam kuantiti yang kecil dan terkawal (pengawasan pakar perubatan), manfaatnya ‘superb’. Tetapi jika disalahgunakan, tidak terkawal, ketagihan boleh bawa kepada kematian.

Sekarang tiba masa untuk Melayu tolong Melayu, bukan lagi Kerajaan tolong Melayu. Adakah seruan ini berbau perkauman? Saya rasa tidak. Saya tidak sebut pun walau sepatah seruan untuk menindas kaum-kaum lain.

Sekian.

Setelah hampir 5 bulan!

Dah lama tak jenguk blog ini rupanya. Sibuk melayari blog-blog orang lain. Banyak perkara hendak diperkatakan, tapi sejak adanya facebook dan twitter, microblogging menyebabkan blog ini terbiar.

Interaksi dua-hala lebih mudah dan efektif menggunakan medium di facebook dan twitter. Blog ini boleh dimanfaatkan sebagai tempat rasmi atau arkib kepada idea-idea penulis, mungkin juga hasil daripada perbincangan di ruangan micro blog facebook dan juga twitter.

Berita gembira! Pada 10hb November 2009 tempoh hari, penulis telah akhirnya ditauliahkan dengan sijil professional MB BCh BAO BA (Perubatan) daripada University of Dublin, atau lebih dikenali sebagai Trinity College of Dublin.

Itu jugalah alasan kenapa blog ini sunyi sepi tanpa berita, kerana sepanjang lima bulan lepas sebenarnya penulis bertungkus lumus untuk mendapatkan ‘lesen doktor’ tersebut.

Alhamdulillah, pujian hanya kepada yang Maha pemurah. Sekarang, penulis berada pada landasan betul untuk mengikut jejak langkah arwah Daddy dan juga abang yang sulung, yang kini berkhidmat sebagai pakar bedah di HUSM.

Bab baru, episod baru. Perjalanan hidup akan jadi lebih mencabar selepas ini. Pelbagai pengalaman baru yang akan ditimba. Harap semuanya dapat dimanfaatkan untuk menjadikan penulis insan yang lebih berguna.

Menjadi seorang doktor adalah cita-cita sejak kecil lagi, sekarang masa untuk berkhidmat!

Ya Allah, permudahkanlah.

Teoh Beng Hock’s death needs explanation not wild accusations.

I chose not to write about the sudden death of Teoh Beng Hock, the political aide of Selangor Executive Councilor in the vicinity of Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) few days ago. However today I think if justice is what all of us been trying to fight for, in my eyes looking from recent progress, most of us end up doing injustice towards others other than justice.

Unless if your school of thought permits and advocates the practice of ends justifying means, I guess you should discontinue your reading now.

Firstly, I would like to convey my condolences to the family of the deceased, and to all the mourners of his death too. I was as shocked as many of us here when I read the news and saw the horrifying picture of the body of Teoh lying still on the rooftop of Masalam Plaza, in pool of blood. As I was looking at the picture, too many questions lingered in my mind, and I was so eager to know the cause of his death.

But, I refrained from guessing what caused his death, because I think I will never be able to come to a conclusion just by observing the picture and reading the comments and articles from the internet. I can’t be doing CSI while sitting on the comfort of my chair, while taking sips from my cup of coffee. At least by doing so, I refrained myself from doing injustice to others and at the same time yearning for justice to be done to Teoh Beng Hock.

To my surprise, some of us in the online world had already made their minds, and knew wholeheartedly whose behind Teoh’s death. So it seems justice has been served – at least to them, politically too.

One day after Teoh’s death, the master of all provocateurs wrote an article telling to the finest details of how Teoh being aggressively interrogated and finally thrown out of the window. One more time, justice has been served, it seems – at least to the forever wild imaginations of the author.

In this another sad episode of Malaysian politics, someone see this as an opportunity and benefit from it, for good or bad. And the program in Kelana Jaya Stadium is the snap shot of how ‘lucky and peaceful’ Malaysia will be if this country is under the hands of Pakatan Rakyat. One thing for sure is, the judges will have more time to write their long delayed judgments because this PR people can use their crystal balls to fight crimes. Or they can just simply blame everything to BN, like what they are doing for the past 16 months. Easier said, easier done.

Justice is served when the accused is the enemy of Pakatan – so it seems.

I should be ready to face the wrath of Pakatan Rakyat supporters’ court for this article, they will not like this – I can assure you on this.

What matter the most now is for us to learn and know the due process of law, how justice is and should be served.

To implicate certain parties to be responsible for the death is an irresponsible act. To allow an uninterrupted investigations is the only sensible things to do especially when emotions run high.

Teoh Beng Hock’s death needs explanation, and not wild accusations. Those explanations can only be given if the investigations is done without external pressures to disqualify the body that is running the investigation. Yes, you might not like them, but not all policemen are jerks as what some of us think. You call them goons when they act against you, and when they are OK with you, they are now friend.

Not joining certain parties’ accusations against MACC does not make me less sympathetic, less empathetic to the families of Teoh Beng Hock. But it does make me an enemy to their (that certain parties) eyes. My way of fighting for justice to Teoh is not by making accusations, but to wait for the investigations to be completed.

I would question the action of an aide of the deceased for refusing to cooperate with police, and if I follow the ‘standard operating procedure (S.O.P)’ of you-know-who, he might top the list of the possible suspects. After all who would not be suspicious of such refusal to cooperate. And speaking of suspicion, I would be careful or suspicious with someone who showed ‘extra’ anger and reacted in unusual manner (i.e shouting, kicking the door). Haven’t you heard of a story of a kidnapper who pretended to help and participate in search and rescue team to find the body of already murdered victim? Those kind of bastards do exists. (If and only if I follow ‘their’ S.O.P)

I’m not saying MACC should not be held responsible, they should if they are, but if they are not guilty, should they? Who knows they are guilty even before investigations are done?

Well only if you own a crystal ball.

Justice for Beng Hock!

Kenapa susah sangat untuk berbincang?!

Saya pernah menulis satu artikel di blog http://www.ruzaimiramza.wordpress.com menyentuh mengenai isu muzakarah ketika ia mula-mula timbul dalam perbualan politik tanahair. Pada waktu itu usaha ini melibatkan Tun Abdullah Badawi dan beberapa pemimpin PAS yang lain. Lebih kurang setahun selepas itu, perkara ini masih lagi hangat dibincangkan. Lebih-lebih lagi setelah berakhirnya Muktamar PAS ke-55 tempoh hari. Hampir setahun ‘bertikam lidah’, usaha baik untuk berbincang ini masih belum kelihatan.

https://ruzaimiramza.wordpress.com/2008/07/20/bermuzakarahlah/

Di dalam artikel yang saya tulis, saya konsisten dengan saranan dan desakan saya agar segala bentuk perbincangan atau muzakarah ini diusahakan dan diteruskan. Untuk kita menyelesaikan sesuatu masalah, kita harus bersemuka dengan masalah tersebut, dan bukannya lari daripadanya. Begitu juga dalam hal ini, apabila PAS mendakwa parti UMNO secara sejarahnya telah menjadikan muzakarah ini suatu yang mustahil bagi PAS, maka sewajarnya PAS perlu bersemuka secara terus dengan UMNO.

Memetik daripada artikel yang sama;

“Meletakkan segala perbezaan ditepi, dan menumpukan usaha kepada sasaran yang dipersetujui bersama adalah usaha politik yang teramat matang. Sebarang usaha kearah itu melambangkan kesediaan pemimpin untuk meletakkan kepentingan rakyat melebihi segalanya termasuklah keegoan sesebuah parti politik itu. Maka saya menyokong usaha muzakarah PAS-UMNO”

Sebenarnya tiada apa lagi yang perlu saya tambah didalam artikel tersebut, cuma saya ingin melontarkan persoalan dan kekecewaan saya kerana begitu lama masa yang diambil untuk menzahirkan muzakarah yang boleh menyelesaikan banyak isu-isu yang melibatkan rakyat dan negara.

Berdasarkan komentar yang diterima pula, sudah tentu ada yang menyokong dan ada pula yang skeptikal dengan pelawaan UMNO kali ini. Namun, harus diperhatikan, inisiatif muzakarah ini dicetuskan oleh Presiden PAS sendiri, mungkin atas kebimbangan beliau terhadap beberapa isu yang mungkin hanya dapat diselesaikan melalui muzakarah PAS-UMNO.

Namun, saya percaya, tiada siapa yang berada didalam kewarasan ingin menolak idea perpaduan. Walaupun usaha awalnya lebih menjurus kepada isu Islam-Melayu, namun jika perpaduan dapat dicapai dalam kelompok Islam-Melayu, tentunya Malaysia akan menikmati kesan-kesan positif daripada penyatuan tersebut. Jika kita meletakkan kesetiaan dan kepentingan parti politik melebihi segala-galanya, dinding perbedaan ideologi politik akan sentiasa menjadi penghalang utama perpaduan di Malaysia walau dalam apa bentuk sekalipun.

Mudah sahaja sifir yang saya guna, jika seseorang itu meletakkan kepentingan negara bangsa mengatasi kepentingan politik peribadi mahupun sesetengah kelompok tertentu, nyata idea bermuzakarah ini tidak akan menjadi masalah pun. Malahan, akan disokong sebulat suara. Pada saya politik kepartian ‘berakhir’ selepas keputusan pilihanraya diumumkan, kerana selepas itu adalah masa untuk bekerja untuk rakyat.

Terlalu sukar untuk kita duduk semeja berbincang sesama sendiri walhal yang hendak dibincangkan adalah hal masa hadapan negara bangsa sendiri. Mungkin sesetengah pihak dibayangi nostalgia lama, sampai bila kita hendak dihantui memori lama, bak kata pepatah Inggeris, ‘It’s time to move on’.

Terlalu lama masa diambil untuk merealisasikan impian ramai rakyat Malaysia yang sudah muak-bosan dengan terlalu banyak politiking didalam negara ini. Mereka mahukan affirmative action, dan melalui muzakarah ataupun perbincangan meja bulat, saya percaya banyak perkara yang mampu pemipin-pemimpin daripada kedua-dua pihak persetujui.

Sememangnya isu ini juga adalah merupakan satu ujian buat pemimpin-pemimpin dan juga pada mereka yang mengimpikan untuk memegang tampuk pemerintahan negara. Ujian untuk menetukan adakah mereka ini merupakan seorang negarawan atau sebaliknya. Tepuk dada tanya hati (bukan parti).

Saya akhiri nota ini dengan memetik kata-kata akhir yang diambil daripada artikel saya yang pada pandangan saya masih lagi relevan walaupun sudah hampir setahun ditulis.

“Apabila ada yang berani bersemuka menyatakan kekecewaan, cuba merungkai sebarang perselisihan, dan lebih penting lagi cuba mengemblengkan usaha diatas objektif yang dipersetujui bersama melalui dua platform yang berbeza, ada pula yang bersangka buruk.

Saya berpendapat, perbezaan adalah satu rahmat, persetujuan memerlukan hikmah dan hasil daripada persefahaman adalah berkat.

Pendapat saya, bermuzakarahlah demi rakyat!”

Sehari bersama anak-anak Istimewa, yang Istimewa hanya pada nama.

Pada hari khamis yang lalu, bertempat di Taman Perbandaran Tanjung Chat, Kota Bharu, saya berpeluang untuk meluangkan masa ber’sukan’ bersama-sama anak-anak Pusat Asuhan Kanak-Kanak Spastik (PUSAKAS) Kelantan. Kira-kira 100 orang terlibat termasuklah anak-anak PUSAKAS, tenaga pengajar, staf sokongan dan juga beberapa orang sukarelawan, termasuklah saya.

Pengalaman meluangkan separuh hari bersama warga PUSAKAS bukan hanya memberikan impak yang besar kepada saya, malahan membuka mata saya akan kepayahan dan kesusahan yang dihadapi oleh anak-anak Istimewa ini. Yang dimaksudkan disini bukan kerana kekurangan fizikal dan mental mereka sejak lahir lagi, tetapi dari segi kedaifan dan kekangan-kekangan dari segi sokongan ekonomi, dan logistik yang mereka hadapi.

Malam sebelumnya, saya menerima panggilan daripada ‘Guru Besar’ PUSAKAS yang meminta saya membantu beliau untuk hari sukaneka tersebut. Tanpa banyak bicara, saya terus bersetuju. Secara kebetulan, ketika itu saya sedang menunggu pesawat AirAsia untuk pulang ke Kota Bharu.

Pada hari tersebut, saya tiba beberapa minit selepas jam 8 pagi dan melihat khemah-khemah pasukan sedang dinaikkan dan dihias, seperti hari-hari sukan di sekolah-sekolah biasa, mereka pun ada pasukan kuning, merah, hijau dan biru juga! Saya terus bertanyakan tugasan saya dan lekas untuk menyediakan peralatan-peralatan berkenaan.

Di tempat letak kereta, dua buah bas yang maha usang dilihat membawa anak-anak Istimewa ini, dan juga perkakas-perkakas yang diperlukan untuk sukaneka tersebut. Pasukan hijau membawa pokok-pokok bunga hiasan untuk diletakkan di khemah, pasukan kuning pula lengkap dengan rambu-ramba berkilat.

Anak-anak semua memakai baju mengikut warna pasukan masing-masing, tiada logo Nike, mahupun Adidas pada baju tersebut. Hanya kain kapas biasa dengan tulisan hitam PUSAKAS di belakang baju mereka. Saya gembira melihat mereka begitu teruja untuk beraksi! Perasaan gembira terus bertukar menjadi sedih melihatkan ada diantara mereka yang hanya mampu terlantar di atas tikar, ada pula yang berlari mundar-mandir tanpa tujuan.

Itulah, anak-anak Istimewa seperti yang kita juga ketahui dengan panggilan Orang Kurang Upaya (OKU).

Sambil saya menghakimi perbarisan masuk setiap pasukan saya sempat terfikir sejenak, apa itu maksud ‘Istimewa’ pada panggilan yang diberikan kepada mereka? Adakah kerana bentuk fizikal mereka ‘Istimewa’? Kerana mereka tidak mampu melihat, tidak mampu berjalan seperti biasa, ataupun tidak mampu berfikir seperti orang-orang yang normal?

Yang saya lihat dihadapan saya pada waktu itu adalah golongan kanak-kanak yang memiliki kekurangan fizikal dan mental dan tidak diberikan keistimewaan walau sedikit pun.

Istimewa pada pandangan kita yang normal adalah pakaian yang mahal, perhatian yang tidak pernah lekang, makanan yang sedap dan mewah. Itu adalah takrifan layanan Istimewa, namun adakah anak-anak Istimewa ini dilayan sebegitu rupa? Makanan tengahari mereka hanyalah mihun goreng pucat dan air sirap yang saya tidak nafi sedap, namun adakah itu hidangan Istimewa?

Sebaliknya saya bertanggapan istilah Orang Kurang Upaya perlu digantikan dengan Orang Kuat Upaya! Mereka berusaha lebih daripada orang normal untuk mendapatkan sesuatu yang ‘remeh’ pada pandangan orang normal.

Sebagai contoh, kita orang normal akan bising jika sistem penghawa dingin dalam bus rapidKL tiba-tiba rosak, tetapi orang normal ini tidak pernah pun lihat bas usang yang digunakan sebagai pengangkutan utama anak-anak Istimewa ini, guna aircon semulajadi sahaja!

Tidak cukup dengan kedaifan logistik, Pusat Asuhan ini juga amat terdesak dari segi kewangannya. Jika dilihat tajaan-tajaan yang diberikan untuk Akademi Fantasia contohya, jika hanya 1 peratus daripada jumlah tajaan tersebut disalurkan kepada anak-anak Istimewa ini, tentunya baju sukan mereka akan dihiasi dengan logo Nike mahupun Adidas, makin semangat anak-anak ini bersukan.

Eh, kita pun kalau baju pasukan futsal bukan Nike atau Adidas, mungkin ada yang tak mahu main.

Mungkin Kelantan negeri yang tidak seberapa kuat keadaan kewangannya, namun tak mungkin perkara-perkara seperti peruntukan untuk membantu golongan kurang upaya ini tidak dibentangkan dalam belanjawan negeri?

Kerajaan pusat pula jangan terlalu percayakan mereka yang dipertaggungjawabkan untuk menjaga kantung wang badan-badan kebajikan seperti ini. Seharusnya mereka memantau secara terus transaksi kewangan agar tiada yang ketirisan.

Golongan anak-anak Istimewa ini bukan hanya Istimewa apabila tiba pilihanraya, ataupun apabila untuk menunjukkan sokongan di Parlimen, saya ingat pada satu ketika dahulu, segerombolan orang-orang kurang upaya ‘menyerang’ Parlimen apabila Karpal Singh di’hina’ oleh salah seorang ahli Parlimen. DAP bingkas bangun untuk bersuara bagi pihak OKU, tapi hingga hari ini saya masih belum dengar suara sokogan DAP untuk PUSAKAS.

Memang benar saya tidak seharusnya membuat tuduhan terpilih seperti ini, namun ini hanyalah sebagai contoh pembuka mata bahawa kadang-kadang apa yang ahli politik ini buat adalah untuk kepentingan mereka sahaja, tidak lebih daripada itu.

Natijahnya, anak-anak Istimewa PUSAKAS akan terus menggunakan bas-bas usang tersebut, mereka akan terus diberi layanan yang TIDAK ISTIMEWA walaupun diberi gelaran anak-anak Istimewa.

Mereka tidak mampu berjalan sejauh yang kita mampu, segelintir pula tidak punyai kemampuan untuk berfikir seperti insan normal, hidup mereka sebahagiannya (jika tidak sepenuhnya) bergantung kepada kita yang normal ini. Mereka Istimewa bukan kerana kecacatan fizikal atau mental yang mereka alami, tetapi kerana kewujudan insan-insan yang normal yang ingin memberikan sesuatu yang Istimewa buat mereka. Tidak kiralah dalam bentuk bantuan serta sokongan tenaga, kewangan, moral, logistik dan sebagainya.

Hadirkanlah bantuan kepada mereka, ukirkan senyuman pada wajah-wajah anak-anak Istimewa.

Mereka Istimewa bukan hanya pada nama….

p/s: Pujian dan Tahniah tidak terhingga kepada warga pengajar, staf sokongan serta sukarelawan yang sudi membantu, anda semua juga Istimewa kerana menjadikan hari anak-anak tersebut satu hari yang Istimewa.

Pusat Asuhan Kanak-kanak Spastik (Pusakas)
Rumah Sri Kenangan
Taman Kemumin
16100 Pengkalan Chepa,
Kota Bharu Kelantan
Tel: 09-7746118 Fax: 09-2234029