Betulkah Anwar tiada duit?

Malaysiakini – http://malaysiakini.com/news/88004

Dalam ceramah Anwar di Kampung Belah Dua, di Permatang Pauh malam tadi, beliau berkata tidak mempunyai dana yang cukup bagi menaja makan dan minum para penyokong PKR yang hadir pada setiap ceramahnya.

“Puluhan ribu yang datang tetapi air pun tak ada. Saya tak mampu… Saya juga tidak mempunyai saham atau tanah,” katanya.

Pada setiap ceramahnya, lapor agensi berita itu lagi, petugas PKR akan melakukan pungutan wang bagi menampung keperluan berkempen pada pilihanraya kecil ini yang akan diadakan pada 26 Ogos.

Anwar yang sentiasa dilihat menaiki kereta jenis Mercedes S320 berwarna perang di setiap ceramahnya juga menafikan kenderaan itu adalah miliknya.

Kereta saya naik itu bukan saya punya. Tapi pak (bapa) saya punya. Saya ni tiada apa-apa pun. Kalau tak percaya boleh tanya Azizah (Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, isterinya dan juga residen PKR).

Saya tak percaya! Ini semua adalah untuk raih simpati, saudara/i bagaimana?

Advertisements

44 responses to “Betulkah Anwar tiada duit?

  1. DSAI ni memang pandai berlakon… pun..

  2. Bagi saya jawabanya ya,sebab DSAI bukanya seorang menteri dari kerajaan Pusat .Dari mana ia boleh perolehi wang semua wang di pegang oleh UMNO.Sekiranya Ia jadi PM Ia pun sama tak ada wang kerana Ia adalah seorang peminpin yang bersih,tak makan rasuah atau apa apa sekali pun.Kalau BN/UMNO tamak hak rakyat pun nak.Menang Anwar……………….bermakna runtuh BN/UMNO…….Menang lagi rakyat.

  3. Kalau duit untok tampong keluarga itu pasti ada. Saudara paham tak – yang dikatakan – tak mampu untok siapkan makan minum ribuan orang yang datang ceramah.

    Yang datang ribuan. PKR pun parti baru – pastilah tidak punya dana. Lainlah BN-Umno dah ditubuhkan puluhan tahun -duit dari sana sini (HALAL ???KE HARAM??? KE) dah banyak dalam simpanan. itu tak termasok duit rakyat (termasok duit saudara)

    Hey payah kalau tak mau fikir betul betul.

    USE YOUR BRAIN MAN….

  4. Orok orok, Mana satu pilihan hang ah PEMBUNUH atau PELAKON jadi PM?

    Pikir selojiknya DSAI mana mampu memberi makan minum kepada penyokong yang pada setiap ceramah ribuan orang yang datang. Hanya UMNO yang tak pandai bayar hutang saja yang mampu kerana pastinya hutang itu tidak akan dibayar he!!! he11

  5. youhaveastupidblog

    with a stupid post!

  6. kalo anwar 2 duit banyak x ler dia p ceramah kt oversea/oxford utk cari duit ..duit pencen kerajaan pon dinafikan..
    dia nak naik merc….apa masalahnya?
    dia pemimpin..mesti la ada imej pemimpin…

    apala…tu pon x reti nak pikiaq ka..

  7. Baca dengan teliti dan fikir dulu baru merepek, ini yang dia bilang di ceramah.
    “beliau berkata tidak mempunyai DANA yg cukup untuk menampung ribuan penyokong yg datang” bukan dia tiada duit.
    Betul tu main politic mesti memerlukan banyak duit untuk sewa dewan, makanan, minuman dan lain lain.
    Bukan dia pandai lakon atau minta simpati, tapi ia memang perlu.

  8. that grey s320, is cheaper than a vios at the current sense of date. So even it’s belong to him (fact belong to his late dad) it still doesn’t means he is richie rich.

    like most bro said, thousand of supporter! 1 teh ice each also cost a lot of money mate. where got money? so think before you post anything please. seriously.

    crash

  9. Ya..bodoh betul si Ruzaimi Ramza tu.

    Kalau DSAI cuma naik bas mini ke, naik basikal ke, di mana imej dia sebagai pemimpin?

    Kalau betul dia cuma naik bas, nanti orang UMNO akan fitnah dia dengan mengatakan anwar nak jd PM sebab nak kaya…

  10. jangan citer pasal duit dulu yg penting Anwar menang dulu bila menang besak baru
    blanja minum ,bila jadi PM nanti baru bagi macam macam kemudahan kat rakyat m`sia, kita ni citer pasal kepentingan rakyat keseluruhan,masa depan rakyat m`sia.

  11. kita percaya kereta tu bapak dia punya…takkan suka2 je dia nak kata keta tu kereta bapak dia…

  12. Blog bodo, Blogger bodo. Sekadar, tulis “aku tak percaya!” biar ko jangan blog.

  13. Alaaaaa, beto laa DSAI ni teda duit. bukan teda duit tuk serah hidup falimy tapi tuk menampung makan minum beribu² orang tu tak mampu la. lain la kalau UMNO/BN, duit banyak… duit dapat pun dari rakyat… dan duit juga dapat dari projek rasuah… haram.

  14. peminat pakatan

    bagi saya ini post yang picisan…. meh citer sket laa… DSAI mana ade pencen, dah kena rampas oleh kerajaan UMNO… keje die sbg perunding syarikat dan pensyarah hari tu jap lee… saham mana ade… kalau ade dah lama che det bawa ke mahkamah! dah lama ezam sesumpah dedahkan! duit die nak sara keluarga tetiap bulan ade laa… tapi nak tampung semua penyokong mana ade… buat ataas padang jee… puluh ribu datang… najib datang kempen kena bayar orang, bentang meja makan, bagi mkn malam sume… tapi xde org datang… KESIAN!!

  15. betul tu..hanya orang yang berfikiran waras jer yang paham.memang UMNO menafikan pencen bekas menteri ni.ISA yang ada cuma untuk menzalimi orang jer

  16. aper pulak nak raih simpati rakyat.
    memang rakyat dah tau DSAI tu betui. tak jadik masalah pon kalau beliau nak pakai reta besar. kalau ader duit pon jdik masalah ker, yang penting halal. bukan macam UMNO tak kire duit rakyat ker. balun semua..

  17. pe la bangang…bodoh berbakul2..
    kalau gitu cara ko pikir….gile tanya semua pemimpin UMNO kita yang rumah besar..yang pakai kereta besar..yang buat projek ntah hape2…yang telan duit kita….

    nape tak boleh sumbangkan duit sendiri untuk buat kempen…untuk TURUNkan harga minyak….duk kata kerajaan takde duit..tapi de duit beli kereta baru..beli jet peribadi..beli itu..beli ini…pi la tanya depa dulu..baru nak pertikaikan kenapa anwar tak bagi air untuk sapa yanghadir ceramah dia…

    ape BODOH la ko nie…

    wajib ker sponsor air untuk sape yang hadir ceramah?..
    tapi wajib tak pemimpin untuk membela nasib dan kesusahan rakyat ?…

  18. peminat pakatan

    umno banyak sangat duit kononnya… tapi hutang bahan kempen 218 juta masa pilihanraya 2004 pon xbayar lagi… dah le lebih had perbelanjaan pilihanraya!! SPR, ambil tindakan! batalkan kemenangan kotor Bn!

  19. Kalau dah takde benda nak tulis… jgn la buta tuli sangat…. aku nak comment pun rasanya mcm buang masa aje…. Wahai penyokong UMNO…. udah2 la tuu…. sampai bila nak jadi otak beku…. BUKA MATA, BUKA HATI…. ada otak pakai la wooiiii!!!!

  20. hahahaha..
    funny3..
    kelakor la empunye blog ni..
    dah2..cari topik lain la macha..
    ayoyo~

  21. klu dsai nak jd PM,tngu p’raya akan dtng.demokrasi!

  22. Apelah punye blog..aku marah kat blog bukan empunya blog..

  23. pembohong xde duit!!!keliling satu msia,ceramah mengutuk orang sana-sini.pergi china nak hasut mp BN lompat parti xde duit namanya.mula2 jual uitm,lepas tue jual msia plak.anwar cakap semua orng ikut.mcm dia tue betul sangat.

  24. peminat pakatan

    kesian atok ni… tua2, nyanyok…. sape jual malaysia? Khairy Jamaludin, paklah and co. laa… amende jual uitm plak? umno laa jual mrsm, matrik dan biasiswa JPA. yang tu ko senyap tak bersuara plak??? nyanyuk…

  25. kat sini orang pkr mesti komen menghina dan mengutuk peribadi.. kalau nak jadi juara pemikiran corak liberal… penyokong perlu tunjuk pada malaysia minda mereka tak tertutup..

    suka hati tuan blog la nak fikir apa. tapi aku pun tak rasa anwar banyak duit..

  26. Aper ko ni atok.. tak baca sejarah uitm ker.. si che det tu pernah suruh bukak kouta untuk non bumi sepuluh tahun lalu..
    non bumi tak nak pasal uitm tak boleh besaing secra global.. kini bila pemimpin pakatan sebut ko temasuk org-org bodoh bising pulak.. kata nak jual.. jual aper uitm tuh bawah kerajaan pusat.. jangan jadi ngok..

    To dacing.. nak tunggu satu lagi pilihanraya.. alamatnya ranap ler malaysia nih di tangan najib.. berapa banyak pulak komisen projek kerajaan dia pulun..
    ko tak kisah ler pasal kaya.. aku nih orang susah… lagi cepat amik alih lagi baguih..

  27. tapi amik alih ikut pintu belakang macamana? tak betul tu

  28. peminat pakatan

    to dacing and ar; kata nak demokrasi,
    maka sebab demokrasilah kita xleh halang kalau ahli parlimen sabah sarawak pilih untuk sokong pakatan rakyat secara sukarela.
    bukan melibatkan duit, macam bn nak beli adun pakatan 30 juta di perak. dan dulu masa bn beli adun sabah dari pbs, dan masa bn beli 2 adun pas kelantan dulu… xtau sejarah ni… ni baru bukan demokrasi… ni baru pintu belakang… sukarela demi rakyat, ape yg pintu belakangnya?

  29. peminat pakatan

    to atok; tgk sejarah btul2…. baca betul2…

    Consider Khalid’s UiTM proposal objectively, says Tee Keat

    THE suggestion by Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim for Universiti Teknologi Mara (UiTM) to open 10% of its intake to other races should not be politicised and “racialised”, reported Sin Chew Daily.

    MCA vice-president Datuk Ong Tee Keat said all quarters should view the matter objectively and comprehensively.

    Ong said the Cabinet had even approved for the university to open its doors to 10% non-bumiputra students for the preparatory course a few years ago. He was the then Deputy Higher Education Minister.

    KABINET UMNO BN SENDIRI DAH LULUSKAN 10% NI… NAK BISING LAGI???

  30. suara demokrasi telah memilih ahli parlimen tersebut, suara rakyat yang mahukan mereka dibawah parti yang mereka bawa iaitu barisan…

    sebarang tindakan memancing ahli parlimen adalah menghina demokrasi, baik pakatan ke barisan atau barisan ke pakatan..

    jika dulu bn pernah buat, ianya salah pada pandangan saya, dan two wrongs doesn’t make one right.. mungkin kita perlu mendalami perkara ini, kerana ianya masih dalam grey area dan banyak lagi yang boleh diperkatakan. Buat masa sekarang saya memilih untuk tidak bersetuju dengan mana-mana usaha lompat parti, terutamanya apabila nilai sebuah kerajaan yang dipertaruhkan…

    negara boleh jadi huru hara jika silap langkah

  31. peminat pakatan

    ruzaimi,

    mengikut tafsiran undang2 demokrasi malaysia, dalam pilihanraya, yang dipilih adalah calon, bukan parti. jika seseorang itu memilih untuk keluar parti jadi bebas, kerusi itu masih miliknya… kes ini telah pon kerajaan kelantan bawa ke mahkamah semasa bn membeli 2 adun pas sulu, tetapi mahkamah memutuskan itu adalah hak asasi bagi seseorang untuk memlilih jalan politiknya….

    ada laporan polis dibuat yang 30 juta ditawarkan kepada adun pakatan perak, ada laporan polis dibuat masa bn nak membeli adun kemuning lepas piliharaya 2004 dulu… saya x dengar pon ruzaimi mengulasnya?? ni buat posting yang remeh untuk discredit DSAI ada masa plk?

  32. peminat pakatan

    lagi satu… istilah pancing ni? pancing pki ade?? duit ke? kuasa ke? atau dasar yang lebih baik? klu ade yang salah, laporkan pada pihak berkuasa… bawa ke mahkamah… saya pon xnak klu ade unsur rasuah…. so, xde masalah pun…

  33. Terima je la boy..bkn semua yg akn terima pendapat kita, tambahan kalau bercakap pasal benda yg tak sahih & takde bukti..
    Mmg rakyat Malaysia tgh emosi skrg ni..

  34. sekarang ni siapa yang tak bersependapat dengan penyokong pakatan rakyat adalah seolah-olah tidak sayangkan negara, bersekongkol dengan perasuah-perasuah, dan tidak ingin melihat rakyat negara ini hidup dalam keadaan aman dan tenteram dan macam-macam lagi. Tidak boleh dikritik langsung, terus dicantasnya, dibalun cukup-cukup.

    Saya dah lama perhatikan budaya ini yang wujud dalam diri mereka, lihat saja komen2 di blog yg sudah tidak lagi melambangkan budaya rakyat malaysia yang sopan serta ketimuran yang kita bangga-banggakan. Semuanya tohmahan, penghinaan, menyerang personaliti/peribadi seseorang dan berbagai-bagai lagi, baik barisan mahupun pakatan.

    Yang mendapat kesan buruk adalah perjuangan parti, kerana penyokong yang tidak dapat mengawal diri, pemimpin yang tidak pula tegas mengawal penyokong-penyokong.

    Character assassination adalah asam garam dalam politik Malaysia, tidak kurang di negara-negara lain. Yang saya timbulkan adalah persoalan kenapa perlu ambil duit rakyat yang sudah miskin untuk mengangkat seseorang itu, yang secara jelas menginginkan jawatan PM yang masih belum pasti, yang tidak mungkin akan diperolehi jika tidak secara membelakangkan demokrasi. Kenapa perlu wang rakyat untuk menghalalkan perbuatan tersebut.

  35. hahaha..=)

  36. peminat pakatan

    wang rakyat mana plk ni? ish… dah rakyat nak sokong, nak derma… ape yg nak dipersoalkan? ada duit salah, xde duit salah… hmm… ;p

  37. Come on…its all political poetry. Of course he said what he said…try put Najib in his place, rakyat will boo him for making the statement. I would say the same thing myself if I’m running for a campaign and by saying that will get me the funds to run the whole thing.

    Maybe he does have money who knows…only him and his bank manager knows this. Neither you or me can say he’s skint or rich.

    The fact of the matter is that…fund raiser event is a norm in the Western countries to collect money for any sort of campaign or cause. I personally don’t think its a rasuah to donate to a politician if the niat is true, to see someone better to lead. As long as there is no ulterior motive, like future projects etc. If rakyat donates and supports DSAI, it is because of his capabilities and charisma, not because of his bank statement.

    He might have to buy his own car though….Perdana pun okay 🙂

  38. sekarang ni siapa yang tak bersependapat dengan penyokong pakatan rakyat adalah seolah-olah tidak sayangkan negara, bersekongkol dengan perasuah-perasuah, dan tidak ingin melihat rakyat negara ini hidup dalam keadaan aman dan tenteram dan macam-macam lagi. Tidak boleh dikritik langsung, terus dicantasnya, dibalun cukup-cukup.

    memang betul la….siapa yang masih dok sokong UMNO tidak sayangkan negara, bla..bla..bla..
    memang patut dibalun cukup cukup pun sebab bangang kamu sampai tahap cipan…

    Saya dah lama perhatikan budaya ini yang wujud dalam diri mereka, lihat saja komen2 di blog yg sudah tidak lagi melambangkan budaya rakyat malaysia yang sopan serta ketimuran yang kita bangga-banggakan. Semuanya tohmahan, penghinaan, menyerang personaliti/peribadi seseorang dan berbagai-bagai lagi, baik barisan mahupun pakatan.

    kamu ni nak cakap politik macam bangkai….apa stand kamu? baik barisan…mahupun pakatan…apa ni? ko cakap je ko tu macai umno tahap cipan…senang sikit aku nak balun cukup cukup. tak perlu lah nak kononnya ko ni atas pagar…tapi hentam anwar membabi buta. tohmahan? penghinaan? fitnah? serang peribadi? hey….ko cakap mende ni? bukan semua tu budaya UMNO kamu?…..lahabau betul mamat nih….

    Character assassination adalah asam garam dalam politik Malaysia, tidak kurang di negara-negara lain. Yang saya timbulkan adalah persoalan kenapa perlu ambil duit rakyat yang sudah miskin untuk mengangkat seseorang itu, yang secara jelas menginginkan jawatan PM yang masih belum pasti, yang tidak mungkin akan diperolehi jika tidak secara membelakangkan demokrasi. Kenapa perlu wang rakyat untuk menghalalkan perbuatan tersebut.

    ko ni study medic tapi sayang cacat akal!!! ko ni memang mangkuk ayun…cakap macam bagus. pakatan rakyat adalah kepunyaan rakyat…..setiap derma yang dikutip semasa ceramah pakatan rakyat adalah ikhlas sumbangan rakyat untuk perjuangan rakyat….bukannya paksa!! bodoh tahap cipan mamat ni!!! kepala hancut kamu bila cuba nak bercakap soal demokrasi….pi la mabuk!!! demi untuk masa depan negara….eloklah semua lompat parti….tubuh kerajaan baru. tak payah nak sebut demokrasi kalau kamu sendiri tak paham apa itu demokrasi

    sudah la ruzaimi…bubarlah Kelab Umno Dublin….bertaubat la…..bulan sepuluh kamu tu dah jadi pembangkang…..

  39. ‘kalau takut dilanda ombak jangan berumah ditepi pantai’, tebuan yang sengat ni tak ada bisa pun, mungkin lebih elok dipanggil lalat.

    saya menyokong budaya politik yang rasional dan tidak emosi, percanggahan pendapat hendaklah disanggah dengan berhemah dan bertamadun.

    kalau hati dah tak suka, semuanya serba tak kena, kalau hati dah terlampau suka, cuit sikit pun dah melatah bagai nak rak.

    jebon, thanks for the matured comments, i don’t want to get tangled in a whirlpool of political rhetorics esp of those who are not civilized and clever enough to engage in this ‘debate’ with proper words and rebuttals. For them i wish best of luck.

    peminat pakatan, anda sudah lama membuat keputusan mengenai dsai, maka tiada lagi ruang untuk sebarang keraguan.

    untuk uncrowded, apa-apa pun saya respect dengan cara kamu yang konsisten itu, konsisten memaki hamun dan menunjukkan kepada dunia dengan penuh ‘hikmah’ betapa malaysia perlu menyokong PR. Jika inilah budaya penyokong PR, tidak hairanlah beberapa wartawan dibelasah baru-baru ini.

    tambahan: keep Kelab UMNO Dublin away from your foul mouth.. Kelab UMNO Ireland/Dublin had done a lot to the community and i have explained on this issue before to you (due to your eagerness to see KUI/KUD down with umno, you forgot the fact that we are apolitical), this blog is my personal blog.

    The rest, is up to you to say, when wise people read your comments, they will know what kind of a person you are, baling batu sembunyi tangan, wahh so much to praise for a PR die hard stalwart.

  40. For greater good

    Boy kalu you jadi pemimpin, make sure takde korupsi. I will be watching your progress with interest. Though before you chose to stay shut when your superiors and allies were corrupt, I hope you have changed now.

    We would never know when would history spit on us. So take care of the present and the future.

    God bless Malaysia.

  41. peminat pakatan

    alhamdulillah… walaupun DSAI takde duit untuk bagi pengundi, beliau tetap dipilih jadi wakil parlimen permatang pauh…

  42. Salam…
    bukan persoalan kalau sekalipun DSAI banyak duit berjuta-juta hasil dari derma ahli parti atau rakan2 dari dalam dan luar negara.Bagi rakyat wang itu bukan duit negara atau duit rakyat sepertimana pak menteri bn yang menggunakan duit rakyat secara rakus.
    Di Permatang Pauh dimana BN dapat duit sedangkan kitapun tahu sebelum pilihanraya P.P, mahkamah telah memerintahkan BN supaya membayar hutang sebanyak 200juta tapi kita lihat semasa kempan berapa banyak duit yang telah dicurahkah tanpa limit semata-mata untuk meraih undi walaupun dah tahu pasti kalah..
    Penyokong keparat BN pasti tak pernah serik kerana setiap kali pilihanraya besar atau kecil,mereka sudah tahu bahawa itulah masa untuk melombong duit..Bagi mereka duit haram atau halal bukan persoalan yang penting perut mereka dan anak bini. Tak taulah kalau ISLAN HADHARI menghalalkan yang haram.Insaf2lah…pintu taubat masih terbuka sebelum terlambat..

  43. use ure brain

    apa la.. org yg x tau pk tu ialah org yg mengundi membuta tuli.saya nak tau di mana kesusahan rakyat malaysia semasa UMNO jajah?dan di mana kesenangan org ISLAM semasa pembangkakang jajah?Hidup penuh dengan demo di sana sini.Tak aman mcm dulu.
    you, use yr brain island boy!

  44. use ure brain

    one more thing, kalau penyokong BN yg amik duit haram kenapa kita bodoh nak maki hamun mereka?bukannya duit kita pun!!kalau semua org pilih BN x perlu ada lagi perkara2 mcm 2!! lagi satu…ada bukti ke???jangan fitnah dan main dgr2 cakap org je!!??

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s